דלג לתוכן העמוד (קיצור מקש S)

הינך נמצא כאן

21 טיפים לעסקים קטנים ובינוניים

אשראי, תזרים מזומנים

• להידבר עם הבנק ולנסות ולהבטיח הגדלה זמנית של מסגרת אשראי או הלוואת גישור, או לפחות יחס סלחני כלפי שקים שמגיעים מעבר למסגרת המאושרת.
   לגבי עסקים בטווח 40 ק"מ מהרצועה מעניק בנק ישראל הקלה מיוחדת: אי הכנסת החשבון למצב מוגבלות.
• עסקים בטווח 40 ק"מ מרצועת עזה יכולים לזכות בהלוואה בתנאים מועדפים מהאגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית.
   מדובר ב-45,000 ₪ לתקופת 4.5 שנים בהליך מזורז. לקבלת הלוואה זו יש לפנות אל סניף המט"י הקרוב.
• לעסקים בטווח 40 ק"מ מרצועת עזה שנקלעו לקשיים חמורים מט"י מציע ייעוץ עסקי ללא כל תשלום.

• לפנות לספקים המחזיקים שקים דחויים ולבקשם לא להפקידם לפחות למשך חודש.
   ברכישות חדשות – יש לבקש מהספק פריסת תשלומים יותר נוחה, תקופות אשראי ארוכות במיוחד לעומת הנוהל הרגיל.
• בתקופה הקרובה, בכל קונפליקט בין רווחיות ותזרים – תנו לשיקול התזרים לנצח.
   עדיף למכור ללקוח טוב שמשלם מיידית מאשר ללקוח שמבקש אשראי ארוך, אפילו אם הוא מוכן לשלם קצת יותר.

להיכנס לדיאטה: להיפטר ממלאי, לחסוך בעלויות

• יש להתחיל בדוגמא אישית: להקטין משיכות מהעסק ולהוריד את ההוצאות האישיות.
• להיפטר ממלאי עודף.
• לייצר מוצרים לפי הזמנות מחייבות ולא למלאי, ולהזמין חומרי גלם בהתאם.
• מומלץ לשלם קצת יותר בעד הזמנת סחורה בכמויות קטנות מאשר לממן מלאי של כמה חודשים.
• לדחות רכישת ציוד לא חיונית, גם אם זה מחייב, בטווח הקצר, ביצוע הוצאות מסוימות שרכישת הציוד יכלה לחסוך. עדיף לדחות לזמן יותר נוח שיפוץ שתוכנן לתקופה הקרובה.
• לבחון מחדש את מיקום העסק ואת גודל השטח. האם כל השטח השכור מנוצל כראוי? האם יש אפשרות לחסוך בסעיף כבד זה של דמי שכירות?

צמצום הצוות ושמירה על המורל

• בתקופת הישרדות זו יש להמשיך ולהעסיק רק את אלה שאכן חיוניים להמשך קיומו של העסק.
   לבחון מחדש: האם ניתן עתה להקטין צוות עובדים ולרכוש שירותי חוץ? וגם יש לבדוק: האם ניתן לחסוך בהוצאה על שירותי חוץ ולבצע פעילות על ידי הצוות הפנימי הקיים (שהתפנה מלחצי עבודה)?
• במקרה פיטורין יש לחזק את רוח הצוות הנותר ולטעת בו תקווה לעתיד טוב יותר. הלוואות קטנות או מקדמות שכר לעובדים שמתקשים לגמור את החודש ייחשבו בהחלט לצעד חיובי ומחזק בתקופה זו.
• יש לנצל זמן זה לניצול חופשות שצברו חלק מהעובדים, ובמקרים מסויימים אף יציאה לחופשה מרוכזת.
• לבקש מצוות העובדים הצעות לחסכון בהוצאות ולתפעול יותר נבון.

לקוחות

• דרושה יצירתיות כדי לשמר את הלקוחות
• להציע הזדמנויות שנובעות מהמצב המיוחד וגם אולי לציין "יש לנו מרחב מוגן נעים לשהייה"...
• עקב אי הגעת עובדים ואיחור בהספקה יש להידבר עם הלקוחות להסביר ולהתנצל.

לבדוק ולבחון מחדש

• עשו שימוש בכלל פארטו. עפ"י פארטו, 20% מהמכירות מביאות 80% מהרווחים. גלו מהם התחומים הרווחיים וקדמו אותם. כמו כן, 20% מהלקוחות שלכם מניבים 80% מהמכירות. דאגו לשמר לקוחות אלה.
• לזכור כי במיוחד בתקופות אלו, הלקוח הוא המלך. תנו לו מוצר איכותי, שירות טוב ומחיר הגיוני. ממש כמו שאתם הייתם רוצים לקבל.
• קבלת ייעוץ בחלק מהנושאים הללו, או בכולם, גם אם זו כרוכה בתשלום מסוים, עשויה לחסוך לבעלי עסקים ממון רב. עסקים רבים שנעזרו בייעוץ עסקי יצאו אל דרך המלך. ניתן לקבל ייעוץ מקצועי בסניפי מט"י וכן אצל רואי חשבון ויועצים כלכליים.